مرحله تهیه‌ی مدارک برای ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت | وکیل شرکت

ماده ۲۰ قانون تجارت 1347 مدارکی را که برای تشکیل شرکت سهامی خاص ضروری است بدین شرح برشمرده است:

«١-اساسنامه شرکت که باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

2-اظهارنامه‌ای مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تأدیه قسمت نقدی آنکه نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.

اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام آن تأدیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه وجود داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.

٣-انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورتجلسه ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

۴-قبول سمت مدیریت و بازرس با رعایت قسمت اخیر ماده ۱۷.

5-ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.»

مدارک یاد شده توسط مؤسسین به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال و مرجع مزبور پس از تطبيق مندرجات اسناد مزبور با مقررات قانونی، ضمن ثبت شرکت، تشکیل و تأسیس شرکت را برای آگاهی عموم آگهی می نماید.

اساسنامه در شرکت سهامی خاص، برخلاف شرکت سهامی عام، طرح اساسنامه خوانده نمی شود، بلکه اساسنامه نهایی بوده و به همین جهت امکان و اصلاح آن تنها پس از ثبت شرکت و به وسیله مجمع عمومی فوق العاده وجود دارد.

در بند یک ماده ۲۰، شرایط تنظیم اساسنامه قید نگردیده، لكن با توجه به عدم تفکیک میان شرایط اساسنامه دو شرکت سهامی، باید بر آن بود که اساسنامه شرکت سهامی خاص بر اساس موارد مذکور در ماده ۸ لایحه اصلاحی ناظر به شرکت سهامی عام تنظیم گردد.

زیرا که هیچ یک از بندهای ماده بالا خاص شرکت سهامی عام نیست.

با این حال جا داشت مقنن در بند یک ماده ۲۰ به تنظیم اساسنامه مطابق ماده ۸ اشاره تا از هرگونه ابهام و اختلاف احتمالی پیشگیری به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *